«

»

Borlänge kommuns nya serviccenter

För en period sedan granskade Borlänge kommun sin egen tillgänglighet. Det blev tydligt att Borlänge kommun inte hade den höga tillgänglighet som var önskvärd. Genom att mäta inkommande samtal och se över statistik för exempelvis webben visade det sig att Borlängebon alldeles för sällan fick svar och hjälp i den utsträckning de borde kunna förvänta sig. Vi började då processen med att göra oss mer lättillgängliga. Jag är därför glad att meddela att Borlänge kommun igår öppnade sitt nya Servicecenter.

Servicecentret ska hjälpa Borlängebon att snabbare få svar på sina frågor oavsett ärende samt öka kommunens tillgänglighet. Servicecenter är en fysisk plats (i stadshuset) dit Borlängebor kan vända sig för att få svar på frågor, hjälp med ärenden och annan kommunal service. Till skillnad från tidigare, då Borlängebon kunde få vänta länge, bli kopplad många gånger och värsta fall inte få tag i rätt person, möts Borlängebon istället av en kommunvägledare som kan besvara frågor och hjälpa till direkt. Ett enda telefonnumer behövs, oavsett hur många eller vilka ärenden/frågor Borlängebon har.

Bilden nedan visar hur Borlängebon från och med 1/11 -17 får kontakt med kommunen.

Servicecenters

Servicecentret hade tagit emot ca 1000 samtal då vi kom på besök. Jag har en förhoppning på att Borlängebon nu ska få en ännu bättre service. På bilden ser ni hur glada berörda chefer och Mari Jonsson (S) är över att vi äntligen kunde inviga verksamheten

IMG_0699